Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2015. / 2016. Semestar Zimski
Studij Diplomski sveučilišni studij povijesti, Diplomski sveučilišni studij sociologije Godina
studija
1., 2.
Usmjerenje Stari vijek i srednji vijek, Suvremena povijest, Upravljanje i javne politike

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Naraštaji u kasnosrednjovjekovom gradu
Kratica predmeta IZBD-12 Šifra predmeta 150170
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Zrinka Pešorda Vardić
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail zrinka.pesorda@zg.t-com.hr Telefon +385 (1) 98 324 527
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Studenti će se kroz literaturu kao i kroz rad na vrelima upoznati s problematikom životnih naraštaja u hrvatskim i europskim gradovima kasnoga srednjovjekovlja.  Pozornost  će  se  posvetiti  pitanju  definiranja  pojedinih  pojmova naraštaja i životnih  ciklusa,  a  potom  će  se  istraživati  njihovi različiti  aspekti:  djetinjstvo,  odgoj i obrazovanje, adolescencija,  sklapanje  braka,  problem  emancipacije,  obilježja  zrelosti,  te  poimanje starosti, smrti i memorije  u  srednjovjekovnom  društvu.  Kroz  kolegij  će  studenti  nastojati  odgovoriti  na pitanja  poput  onih  kakvi  su  bili  srednjovjekovne  predodžbe  i  stavovi  prema  različitim naraštajima, koliko je dob oblikovala identitet osobe ili određene društvene skupine te koju je ulogu ona imala u ustroju i upravljanju gradskim društvom.

Studenti će navedene teme obrađivati zahvaljujući sačuvanim izvorima notarijata naših srednjovjekovnih gradova (primjerice, oporuka), sačuvanim normativnim vrelima, te na temelju narativnih vrela (poput djela Benka Kotruljevića “O trgovini i savršenu trgovcu”, Nikole Goçe “O upravljanju obitelji”, izabranih literarnih djela renesansnih autora koji se referiraju na spomenutu temu naraštaja). Kolegij će se znatnim dijelom temeljiti i na inozemnoj znanstvenoj literaturi, te će se svakom studentu  osigurati compendium, po mogućnosti putem zasebne web stranice, sastavljen od odabranih radnih materijala.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Definirati osnovne teme i probleme istraživanja ishodi učenja na razini predmeta životnih naraštaja na srednjovjekovnom Zapadu 2. Shvatiti osnovne metodologije i konceptualni aparat socijalne historije, a osobito povijesti obitelji 3. Analizirati i interpretirati povijesne podatke te ih uklapati u recentne historiografske trendove 4. Argumentirano sudjelovati u raspravi 5. Napisati jasan i strukturiran rad primjenjujući suvremene znanstvene modele 6. Steći temeljna znanja za znanstveno istraživanje srednjovjekovne povijesti.
Literatura
Obvezna

James A. Burrow, “Razdoblja čovjekova života: studija o srednjovjekovnoj književnosti i misli”, Lucius 6-7 (2005), 215-258; Roisin Cossar. “Portraits of Aging Men in Late Medieval Italy.” The Gerontologist 52, br. 4 (2012): 553-560; David Herlihy, “The Generation in Medieval History”, u: The Social History of Italy and Western Europe 700-1500, London: Variorum Reprints, 1978: 347-364; Benedikt Kotrulj, Libro del arte dela mercatura = Knjiga o vještini trgovanja. Prev. Zdenka Janeković Römer. Dubrovnik – Zagreb: Zavod za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku i Hrvatski računovođa, 2009. (odabrani dijelovi); James Bruce Ross, “Dijete iz srednje klase u urbanoj Italiji (od 14. do ranog 16. stoljeća),  Lucius 6-7 (2005), 259-298; Medieval Life Cycles: Continuity and Change, Turnhout: Brepols, 2013, str. 1-54, 239-264; Slavica Stojan, Slast tartare: Marin Držiću svakodnevici renesansnog Dubrovnika, Zagreb – Dubrovnik: Zavod za povijesne znanosti HAZU u Dubrovniku, 2007, poglavlje: “Mladost, ludost, starost”, str. 93-136; Shulamith Shahar, Growing old in the Middle Ages: winter clothes us in shadow and pain, London – New York: Routledge, 1997 (poglavlja: „Introduction: On the history of old age in Medieval Europe“„Who were the old in the Middle Ages?“, „Who and what is an old man, and how he should conduct himself“,  str. 1-36, 70-87); Katalin Szende, “Coping with Old Age in Medieval Hungarian Towns” u: On Old Age: Approaching Death in Antiquity and the Middle Ages. Ur. Christian Krötzl, Katariina Mustakallio, Turnhout: Brepols, 2011.,197-216; Deborah Youngs, The Life-Cycle in Western Europe, c. 1300-1500. Manchester: Manchester University Press, 2006, 11-38.

Dopunska

Stanley Chojnacki. “Political Adulthood.” u: Women and Men in Renaissance Venice: Twelve Essays on Patrician Society. Baltimore-London: The John Hopkins University Press, 2000: 227-243; Elisabeth Crouzet-Pavan. “A Flower of Evil: Young Men in Medieval Italy.” u: A History of Young People in The West I: Ancient and Medieval Rites of Passage, ed. Giovani i Schmitt Levi, Jean-Claude. Cambridge-London: Belknap Press, 1997 (str. 173-221); Edelgard DuBruck i Barbara Gusick, Death and Dying in the Middle Ages: Peter Lang, 1999 (odabrana poglavlja); Nikola Gučetić. Upravljanje obitelji, Zagreb: Hrvatski studiji, 1998 (odabrana poglavlja); Margaret. L. King. “Concepts of childhood: What we know and where we might go.” Renaissance Quarterly 60 (2007): 371-407; Agnes Flora. “”From decent stock”: Generations in urban politics in sixteenth-century Transilvania.” u: Generations in Towns: Succession and Success in Pre-industrial Urban Societies, ed. Finn-Einar Eliassen  i   Katalin Szende. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, 210-231; Patrick Geary, Phantoms of remembrance: memory and oblivion at the end of the first millennium. Princeton: Princeton University Press, 1996. (odabrani dijelovi); Zdenka Janeković Römer. Maruša ili suđenje ljubavi: bračno-ljubavna priča iz srednjovjekovnog Dubrovnika, Zagreb: Algoritam, 2007. (poglavlje 9, str. 121-160); Zdenka Janeković Römer. “Pro anima mea et predecessorum meorum: Death and the Family in Fifteenth-Century Dubrovnik.” Otivm 3, br. 1-2 (1995): 25-34; Marija Karbić. “Što znamo o nezakonitoj djeci u gradskim naseljima u međurječju Save i Drave tijekom srednjeg vijeka”, Scrinia slavonica 2 (2002), 168-177; Đuro Körbler. “Iz mladih dana triju humanista Dubrovčana 15. vijeka”, Rad JAZU 206 (1915), 218-252; Zoran Ladić. „Na razmeđu djetinjstva i zrelosti. O naučnicima-šegrtima u kasnosrednjovjekovnim istočnojadranskim komunama“, u: Filii, filiae…: Položaj i uloga djece na jadranskom prostoru, Poreč-Pazin-Pula: Državni arhiv u Pazinu – Sveučilište Jurja Dobrile u Puli – Odjel za humanističke znanosti, Zavučajni muzej Poreštine, 2011, 69-96; Zoran Ladić, Last Will: Passport to heaven : urban last wills from late medieval Dalmatia with special attention to the legacies pro remedio animae and ad pias causas, Zagreb: Srednja Europa, 2012 (odabrani dijelovi); Ruth Mazo Karras, “Dijeleći vino, žene i pjesmu: formiranje muškog identiteta na srednjovjekovnim europskim sveučilištima”, Lucius 6-7 (2005): 299-310; On Old Age: Approaching Death in Antiquity and the Middle Ages. Ur. Christian Krötzl, Katariina Mustakallio, Turnhout: Brepols, 2011. (odabrani dijelovi); Nicholas Orme, Medieval Children, New Haven and London: Yale University Press, 2003; David Rheubottom, Age, marriage, and politics in fifteenth-century Ragusa, Oxford: Oxford University Press, 2000. (odabrani dijelovi); Elizabeth Sears, The Ages of Man: Medieval Interpretations of the Life Cycle. Princeton: Princeton University Press, 1986. (odabrani dijelovi); Shulamith Shahar, Childhood in the Middle Ages, London – New York: Routledge, 1992. (poglavlja 3 i 4); Sharon T. Strocchia, „Remembering the Family: Women, Kin, and Commemorative Masses in Renaissance Florence“, Renaissance Quarterly, Vol. 42, No. 4 (1989), str. 635-654.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljena diskusija te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze, esej i aktivnost na nastavi;
  2. Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više.

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene

  • esej – 20%
  • seminarske obveze – 35%
  • aktivnost na nastavi – 15%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • usmeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Esej 0.8 20
Seminarski rad 1.3 35
Samostalni rad 0.6 15
Ukupno tijekom nastave 3.9 70
Završni ispit 1.1 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje o tematici naraštaja u srednjovjekovlju - historiografija, tipovi izvora, stupanj istraženosti
2. Naraštaji u srednjovjekovnoj povijesti – koncepti i definicije
3. Djetinjstvo u srednjovjekovnom svijetu 1
4. Djetinjstvo u srednjovjekovnom svijetu 2
5. Napuštena i nezakonita djeca u srednjovjekovlju
6. Obrazovanje i školovanje u srednjovjekovlju
7. Adolescenti u srednjovjekovnom društvu 1
8. Adolescenti u srednjovjekovnom društvu 2
9. Put u zrelost: zaruke i vjenčanja u srednjovjekovlju
10. Poimanje zrelosti u srednjovjekovlju
11. Zrelost i politička aktivnost u srednjovjekovnom gradu
12. Starost u srednjem vijeku
13. Smrt
14. Memorija
15. Zaključno predavanje
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje o tematici naraštaja u srednjovjekovlju - historiografija, tipovi izvora, stupanj istraženosti - seminar
2. Naraštaji u srednjovjekovnoj povijesti – koncepti i definicije - seminar
3. Djetinjstvo u srednjovjekovnom svijetu 1 - seminar
4. Djetinjstvo u srednjovjekovnom svijetu 2 - seminar
5. Napuštena i nezakonita djeca u srednjovjekovlju - seminar
6. Obrazovanje i školovanje u srednjovjekovlju - seminar
7. Adolescenti u srednjovjekovnom društvu 1 - seminar
8. Adolescenti u srednjovjekovnom društvu 2 - seminar
9. Put u zrelost: zaruke i vjenčanja u srednjovjekovlju - seminar
10. Poimanje zrelosti u srednjovjekovlju - seminar
11. Zrelost i politička aktivnost u srednjovjekovnom gradu - seminar
12. Starost u srednjem vijeku - seminar
13. Smrt - seminar
14. Memorija - seminar
15. Zaključci seminara