Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2015. / 2016. Semestar Ljetni
Studij Diplomski sveučilišni studij povijesti, Diplomski sveučilišni studij sociologije Godina
studija
1., 2.
Usmjerenje Stari vijek i srednji vijek, Suvremena povijest, Upravljanje i javne politike

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Srednjovjekovna znanstvena baština Hrvata
Kratica predmeta IZBP-84 Šifra predmeta 153217
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 15
Seminari 30
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Franjo Šanjek
Akademski stupanj Akademik Zvanje Redoviti profesor u trajnom zvanju
Kontakt e-mail franjo.sanjek@mail.inet.hr Telefon +385 (1) 2392576
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Branka Grbavac
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail bgrbavac@hazu.hr Telefon +385 (1) 4895191
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj predmeta je uvesti studente u razumijevanje procesa integriranja Europe koji nije tek suvremeni politički i gospodarski proces, već proces koji traje stoljećima, a koji zahvaća različita područja ljudskog djelovanja: od znanosti i umjetnosti preko filozofije i teologije do prava i politike, a kojemu Hrvati od samog početka daju svoj pečat. Budući da je razdoblje srednjeg vijeka i humanizma bitno za oblikovanje europskog kulturnog identiteta – ideja i vrijednosti čije je širenje unutar i izvan europskih granica odredilo povijesne promjene na globalnoj razini studenti će se upoznati s hrvatskim intelektualcima, obrazovanim u Parizu, Bologni, Padovi, Beču, Pragu, a koji su u zajedništvu s intelektualnom elitom svoga doba ostavili važan trag u hrvatskom srednjovjekovlju. Važniji među njima bili su: Herman Dalmatin (oko 1110. – ps. 1154.), Pavao Dalmatinac (oko 1170./1175. – 1255.), Augustin Kažotić (1260. – 1323.), Nikola Matafar (potkraj 13. st. – 1367.), Juraj Slovinac (oko 1355/60. – 1416.), Martin iz Zadra (14. st.), Ivan Stojković (1392. – 1443.), Pavao Zagrepčanin (14./15. st.), Federik Grisogono (1472. – 1538.) i dr. Cilj kolegija je također sistematizirati podatke o hrvatskoj prisutnosti na najuglednijim europskim sveučilištima, u intelektualnim krugovima i diplomatskim misijama, zatim rekonstruirati društveni i kulturni kontekst u kojem ti hrvatski intelektualci djeluju: osobe i ideje s kojima dolaze u dodir te glavne povijesne događaje koji nalaze odjeka u njihovim tekstovima; te prikazati i analizirati, povijesne, filozofske, teološke i diplomatsko-političke prinose učenih Hrvata, kako pojedinačno tako i u cjelini, europskom intelektualnom nasljeđu.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Prepoznati temeljne značajke srednjovjekovne znanstvene baštine Hrvata 2. Kritički analizirati i interpretirati znanstvenu i stručnu literaturu 3. Usvojiti identificirati društveni i kulturni kontekst djelovanja hrvatskih učenjaka na razmeđu dviju civilizacija (Europe i Bliskog istoka) 4. Napisati jasan i strukturiran rad primjenjujući suvremene znanstvene metode 5. Upoznati se s metodologijom rada na različitim vrstama izvora te razvijati kompetencije u istraživanju i tumačenju izvora 6. Poticati samostalan rad studenta na izvorima
Literatura
Obvezna

F. Šanjek, „Hrvati i Pariško sveučilište (13.-15. st.)“, Rad HAZU 476 (1998), str. 109-147; F. Šanjek, „Zagrepčanin Pavao Nikolin: student, profesor i djelatnik Pariškog sveučilišta”, Archaeologia adriatica 2 (2008), str. 601-610; F. Šanjek, „Juraj Slovinac/Georges d’Esclavonie. Život i znanstveni rad,“ u: Juraj Slovinac. Dvorac djevičanstva, Zagreb 2006., str. 7-32; Ž. Dadić, Egzaktne znanosti hrvatskog srednjovjekovlja, Zagreb 1991.; Ž. Dadić, Herman Dalmatin/Herman of Dalmatia, Zagreb 1996.; M. Tanaka, „Hrvatski studenti na Pariškom sveučilištu u 14. i 15. stoljeću“, Croatica christiana periodica 15 (1985), str. 36-42; S. Krasić, “Paulus Hungarus seu, ut alii volunt, Dalmata. Jedna zanimljiva ličnost iz 13. st.”, Prilozi 7-8 (1978), str. 131-156; Martin Zadranin, Abstractiones de libro sententiarum (13./14. st.) (prir. M. Biškup), Zagreb 2006.; M. D. Grmek, „Prinosi za poznavanje života i rada zadarskog renesansnog liječnika, kozmografa i astrologa Federika Grisogona“, Radovi Instituta JAZU u Zadru 15 (1968), str. 61-90; R. Holjevac, Ivan Stojković i njegovo doba, Zagreb 2004.

Dopunska

F. Šanjek, „Knjižna kultura hrvatskog srednjovjekovlja,“ u: Zbornik Nikše Stančića (prir. I. Iveljić), Zagreb 2011., str. 39-54; V. Bazala, Pregled povijesti znanosti: razvoj ljudske misli i obrazovanja, Zagreb 1980.; A. Tuilier, „Hrvati i Pariško sveučilište,“ Most / The Bridge, Zagreb 1995., str. 39-43, 174-178.; A. Tuilier, „Un conflit entre un étudiant croate et l’Université de Paris,“ u: Mélanges de la Bibliothèque de la Sorbonne, 7, Paris 1986., str. 37–103; F. Šanjek, „Na izvorima europske i hrvatske znanosti: Herman Dalmatinac,“ u: Pandžićev zbornik, Bamberg 1988., str. 251–270; F. Šanjek, „Herman Dalmatin,“ uvodni tekst u Rasprava o bitima, I, Pula 1990., str. 7-100; Herman Dalmatin, De indagatione cordis – O preispitivanju srca (priredio A. Ćubelić), Zagreb 2009.; F. Šanjek i J. Tandarić, „Juraj iz Slavonije (oko 1355./60. – 1416.), profesor Sorbone i pisac, kanonik i penitencijar stolne crkve u Toursu”, Croatica christiana periodica 13 (1984), str. 1–23; Juraj Slovinac, Dvorac djevičanstva (1411.), Zagreb 2006. (prir. F. Šanjek, S. i T. Tenšek.); F. Šanjek, „Glagoljaš sa Sorbone, Juraj Slovinac (1355/1360.-1416.),“ u: Knjige poštujući, knjigama poštovan: Zbornik o 70. rođendanu Josipa Bratulića (ur. R. Horvat), Zagreb 2010., str. 201-209; M. Biškup, „Summa de paenitentia Pavla Dalmatinca”, Croatica christiana periodica 36 (1995), str. 134-153; F. Šanjek, “Pavao Dalmatinac: Rasprava između rimokatolika i bosanskog patarena,” Starine HAZU 61 (2000), str. 21-121; B. Duda, Joannis Stojković de Ragusio, Rim 1958.; A. Krchnak, De vita et operibus Ioannis de Ragusio, Rim 1960.; Iohannis (Stojković) de Ragusio, Tractatus de Ecclesia, Zagreb 1983.; I. Tomljenović, “Dubrovčanin Ivan Stojković”, Croatica christiana periodica, 9 (1982), str. 1–12; F. Šanjek, “Ivan Stojković i počeci humanizma u Hrvata”, u: Misao i djelo Ivana Stojkovića (zbornik), Zagreb 1986., str. 272-285; J. Turčinović, “Ivan Stojković u službi zajedništva Crkve,” Croatica christiana periodica 25 (1990), str. 211-220; I. Stojković, Konkordancija nepromjenjivih dijelova Biblije, Zagreb 2006.; A. Schlecht, Andrea Zamometić, Paderborn 1894.; I. Tomljenović, „Uz 500. obljetnicu smrti hrvatskog dominikanca Andrije Jamometića (1420/30. – 1484.),” Croatica christiana periodica 14 (1984), str. 203–205; N. Klaić, „O porijeklu hrvatskog dominikanca Andrije Jamometića, znamenitog borca za reformu”, Croatica christiana periodica 19 (1987), str. 1–8; F. Šanjek, “Bl. Augustin Kažotić (oko 1260.-1323.)”, Croatica christiana periodica 4 (1979), str. 133-154; M. Biškup, Blaženi Augustin Kažotić: biskup, prosvjetitelj i zaštitnik siromaha, Zagreb, 2002.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
  2. Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene

  • seminarske obveze – 40%
  • 1. kolokvij – 20%
  • aktivnost na nastavi  – 10%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • usmeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Kolokvij-međuispit 0.7 20
Aktivnost na nastavi 0.4 10
Seminarski rad 1.5 40
Ukupno tijekom nastave 3.8 70
Završni ispit 1.2 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 15. termin predavanja.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje (predstavljanje plana i programa rada, pojašnjenje studentskih obveza, literature)
2. Udio Hrvata u razvoju europske znanosti (opći pregled)
3. Hrvatski studenti u „Gradu svjetlosti“ (13.-15.st.)
4. Veze Hrvatske s talijanskim, austrijskim, češkim školskim i znanstvenim središtima od 13. do 15. st.
5. Herman Dalmatin
6. Pavao Dalmatinac
7. Augustin Kažotić
8. Nikola Matafar
9. Martin iz Zadra
10. Juraj Slovinac
11. Ivan Stojković
12. Andrija Jamometić
13. Pavao Zagrepčanin
14. Federik Grisogono
15. Kolokvij
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: objašnjenje studentskih obaveza, podjela seminarskih zaduženja, upute o načinu rada
2. Herman Dalmatin - seminar
3. Izbor iz znanstvenog opusa Hermana Dalmatina (De indagatione cordis)
4. Pavao Dalmatinac - seminar
5. Analiza djela Rasprave između rimokatolika i bosanskog patarena
6. Augustin Kažotić - seminar
7. Analiza Kažotićeve oporuke
8. Nikola Matafar - seminar
9. Martin iz Zadra - seminar
10. Analiza djela Martina iz Zadra De anima
11. Juraj Slovinac - seminar
12. Ivan Stojković - seminar
13. Andrija Jamometić - seminar
14. Pavao Zagrepčanin - seminar
15. Federik Grisogono - seminar