Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2015. / 2016. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Suvremeni Izrael: povijest, politika i teologija židovske državnosti
Kratica predmeta IZBP-82 Šifra predmeta 153215
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Ines Sabotič
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Izvanredni profesor
Kontakt e-mail ines.sabotic@unicath.hr Telefon +385 (1) 3706 681
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Boris Havel
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje
Kontakt e-mail boris@havelpublishing.com Telefon +385 (1)
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Cilj je predmeta upoznati studenta s najvažnijim temama iz suvremene židovske i izraelske povijesti, i to interdisciplinarnim izučavanjem religije, povijesti i politike. Pod Izraelom se u ovom predmetu smatra 1) izraelski, a kasnije židovski narod, 2) izraelska religija – prvenstveno judaizam, ali i kršćanstvo kao izvorno sljedba unutar judaizma i 3) izraelska zemlja. Ovo potonje uključuje pojavu cionističkog pokreta, obnovu židovske države u Palestini, te njezin razvoj i aktualne političke prilike.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Ovladati temeljnim pojmovima izraelske/židovske historiografije 2. Prepoznati temeljne procese u izraelskoj/židovskoj povijesti od početaka cionističkog pokreta do današnjega Izraela 3. Prepoznati razloge nužnosti interdisciplinarnog pristupa kod izučavanja povijesti suvremenog Izraela 4. Razlikovati osnovna obilježja, posebnosti i tematiku izraelske historiografije u pojedinim povijesnim razdobljima 5. Kritički analizirati i interpretirati izvore, te znanstvenu i stručnu literaturu 6. Napisati jasan i strukturiran pismeni rad 7. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje 8. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi 9. Pridržavati se etičkih načela u radu.
Literatura
Obvezna

B. Havel, Arapsko-izraelski sukob: religija, politika i povijest Svete zemlje, Zagreb, 2013. (odabrana poglavlja); I. Eldad, The Jewish Revolution; Jewish Statehood, Jerusalem: Gefen, 2007 (odabrana poglavlja).

Dopunska

Biblija, Stari i Novi zavjet, Zagreb, 1987-2009 (odabrana poglavlja); B. Havel, Pregled povijesti Izraela od Abrahama do moderne Države, Zagreb, 2014.; B. Lewis, Faith and Power: Religion and Politics in the Middle East, Oxford: Oxford University Press 2010.; G. Meir, Moj Izrael, Zagreb, 1987.; M. Modrić, Sveta zemlja Isusova domovina, Split, 2013.; B. Morris, 1948: A History of the First Arab-Israeli War, New Haven i London: Yale University Press 2008,; M. B. Oren, Six Days of War: June 1967 and the Making of the Modern Middle East, London: Penguin Books, 2002.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
  2. Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene

  • seminarske obveze – 20%
  • 1. kolokvij – 25%
  • 2. kolokvij – 25%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • usmeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarski rad 0.6 20
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 8. i 15. termin predavanja.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod, sadržaj predmeta, pregled literature i napomene o metodologiji
2. Povijest kao način božanske objave u židovskoj političkoj misli
3. Mesijanizam u židovskoj političkoj misli
4. Židovsko prosvjetiteljstvo (haskala), pogromi u Rusiji i istočnoj Europi
5. Nastanak ideje cionizma; temelji cionizma prema Israelu Eldadu
6. Percepcija cionizma unutar sekularne i religiozne židovske zajednice
7. Holokaust u kontekstu nastanka židovske države
8. Proglašenje Države Izraela: kontekst i Rat za nezavisnost
9. Useljavanje Židova u Izrael
10. Šestodnevni rat 1967.
11. Jomkipurski rat 1973., dolazak desnice na vlast i izgradnja naselja u Judeji i Samariji
12. Izrael nakon potpisivanja Sporazuma iz Osla
13. Teološke i političke percepcije Države Izrael među Židovima i kršćanima
14. Teološke i političke percepcije Države Izrael među muslimanima
15. Izrael u današnjem Bliskoistočnom kontekstu
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvod u seminar. Upute o načinu rada i predstavljanje tema
2. Povijest i povijesnost u židovskoj misli
3. Epistemološka uloga povijesti u židovskoj teologiji
4. Teološki i povijesni aspekti u židovskoj političkoj misli
5. Židovski ateizam, prosvjetiteljstvo i nastanak ideje državotvornosti
6. Holokaust; fenomen protusemitizma u Europi
7. Židovska država kao rješenje opstanka židovskoga naroda
8. 1. kolokvij
9. Razlozi prihvaćanja ideje cionizma među europskim i bliskoistočnim Židovima
10. Izrael kao politički i vojni fenomen
11. Pitanje Judeje, Samarije i Gaze: okupirana ili integrirana područja?
12. Izrael kao teološki fenomen u kršćanstvu i židovstvu
13. Izrael kao teološki fenomen u islamu
14. Izrael kao politički i sigurnosni čimbenik modernoga Bliskog istoka
15. 2. kolokvij