Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2015. / 2016. Semestar Ljetni
Studij Preddiplomski sveučilišni studij povijesti, Preddiplomski sveučilišni studij sociologije, Preddiplomski sveučilišni studij komunikologije Godina
studija
1. - 3.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta Znanost i religija
Kratica predmeta IZBP-85 Šifra predmeta 153218
Status predmeta Izborni ECTS bodovi 4
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Stipe Kutleša
Akademski stupanj Doktor znanosti Zvanje Redoviti profesor
Kontakt e-mail stipekutlesa1@mail.com Telefon +385 (1) 915069544
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Upoznati studente s temeljnim odrednicama znanosti i religije te o njihovu odnosu u prošlosti i danas. Iznijet će se modeli njihova međusobnog odnosa od razilaženja i sukoba do dijaloga i komplementarnog pristupa stvarnosti. Ukazat će se na prednosti i nedostatke znanosti ali i religije te njihov odnos prema filozofiji, teologiji i drugim pristupima svijetu. Posebno su važne suvremene rasprave o odnosu znanosti i religije pa će se u tom kontekstu govoriti o teološkim dokazima o opstojnosti Božjoj, o postanku svemira, biološkoj evoluciji, o novim tumačenjima znanstvenih pristupa kao što su novi ateizam, scijentizam, inteligentni dizajn i kreacionizam. Također će se raspravljati o odnosu vjere i razuma u svjetlu novih znanstvenih paradigmi te o mogućnosti objašnjenja čuda. Posebno je važna rasprava o tome pobija li znanost vjeru te hoće li religija nestati i hoće li znanost zamijeniti religiju. Na koncu će se razmotriti pitanja uloge religije i znanosti u etičkom postupanju u vezi sa suvremenim znanstvenim i tehnološkim postignućima.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
1. Usvojiti temeljne spoznaje o znanosti, religiji i njihovu međuodnosu 2. Kritički se odnositi prema postignućima u pojedinim područjima ljudske spoznaje 3. Kritički analizirati i tumačiti izvore te znanstvenu i stručnu literaturu 4. Razvijati interdisciplinarni, multidisciplinarni i komplementarni pristup 5. Aktivno i argumentirano sudjelovati u raspravi 6. Napisati jasan i argumentiran pismeni rad 7. Održati jasno i strukturirano usmeno izlaganje 8. Usvojiti spoznaje o potrebi pridržavanja etičkih načela u radu i životu
Literatura
Obvezna

Odabrana poglavlja iz: E. McGrath, Znanost i religija, Zagreb, 2015.; J. C. Lennox, Je li znanost pokopala Boga?, Split, 2013.; K. Ward, Zašto gotovo sigurno ima Boga?, Zagreb, 2010.; M. Poole, „Novi“ ateizam, Zagreb, 2014.; M. Crvenka, Prirodne znanosti i religija, Zagreb, 2010.; A. McGrath i J.Collicut McGrath, Dawkinskova iluzija, Zagreb, 2012.

Dopunska

V. Bajsić, Granična pitanja religije i znanosti, Zagreb, 1998.; P. Becker, U stupici svijesti? Duh i mozak u raspravi teologije, filozofije i prirodnih znanosti, Zagreb, 2015.; A. Benz, Budućnost svemira. Slučaj, kaos, Bog, Zagreb, 2006.; P. Chauchard, Vjera kršćanskog znanstvenika, Zagreb, 1977.; D. Chopra, L. Mlodinow, Sukob svjetonazora, Čakovec, 2012.; F. C. Collins, Božji jezik, Zagreb, 2008.; R. Dawkins, Iluzija o Bogu, Zagreb, 2007.; B. Davies, God and the New Physics, Penguin Books, Middlesex – New York – Victoria – Markham – Auckland, 1983.; B. Davies, Uvod u filozofiju religije, Zagreb, 1998.; T. Eagleton, Razum, vjera i revolucija, Zagreb, 2010.; I. Golub, V. Paar, Skriveni Bog, Zagreb, 2008.; Ivan Pavao II, Fides et ratio – Vjera i razum, Zagreb, 2004. – I. Kešina, Znanost – vjera – etika, Split, 2005.; A. Kresina, Čovjek s onu stranu tvari, Zagreb, 1989.; D. Lambert, Znanost i teologija, Zagreb, 2003.; S. Morandini, Teologija i fizika, Zagreb, 2012.; R. L. Numbers (ed.), Galileo goes to Jail, Harward University Press, Cambridge, Mass. – London, England, 2009.; J. Polkinghorn, Belief in God in an Age of Science, Yale University Press, New Haven – London, 1998.; F. Stuhlhofer: Prirodoznanstvenici i pitanje Boga, Zagreb, 1995.; C. H. Vosen, Galileo Galilei i rimska osuda kopernikanskog sustava, Zagreb, 1993.

Popis preporučene literature nije konačan i proširit će se novim naslovima u dogovoru s polaznicima kolegija, sukladno odabranim temama seminarskog rada.

Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  1. Redovito pohađanje nastave – prisutnost na najmanje 70% nastave prema studijskom programu i izvedbenom nastavnom planu;
  2. Uredno izvršene seminarske obveze – pripremljeno izlaganje te predana i prihvaćena pismena verzija seminarskog rada;
  3. Stjecanje minimalnog uspjeha od 35% tijekom nastave unutar zadanih nastavnih aktivnosti – ostvareno kumulativno.
Način polaganja ispita
  1. Nastavne aktivnosti – seminarske obveze; 1. kolokvij (pismeni) i 2. kolokvij (pismeni);
  2. Završni ispit (usmeni).
Način ocjenjivanja

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

dovoljan (2) – 50–64,9%
dobar (3) – 65–79,9%
vrlo dobar (4) – 80–89,9%
izvrstan (5) – 90% i više

Način stjecanja ocjene:

a) Nastavne aktivnosti – 70 % ocjene

  • seminarske obveze – 20%
  • 1. kolokvij – 25%
  • 2. kolokvij – 25%

b) Završni ispit – 30% ocjene (za prolaz je nužno riješiti 50% ispita)

  • usmeni ispit – 30%
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.2 0
Seminarski rad 0.6 20
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Kolokvij-međuispit 0.7 25
Ukupno tijekom nastave 3.2 70
Završni ispit 0.8 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 4 100
Datumi kolokvija 7. i 12. termin predavanja.
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: izlaganje plana i načina rada, obrazloženje studentskih obveza, upućivanje na osnovne probleme kolegija i na literaturu
2. Određenje znanosti, njezin predmet i metode te njezine specifičnosti
3. Religija, njezino porijeklo, te njezin odnos prema teologiji, filozofiji i znanostima
4. Znanost i religija – sukob, dijalog ili sklad? – Modeli njihova međuodnosa
5. Povijesni primjeri nesporazuma znanosti i religije
6. Stvaranje i evolucija svemira (kozmička evolucija) - znanstveni, filozofijski i religijski pristup
7. KOLOKVIJ
8. Biokemijska evolucija, darvinizam, inteligentni dizajn, kreacionizam
9. Nove znanstvene paradigme i religija
10. Djelovanje Boga u svijetu - slučaj, kaos, determinizam
11. Znanstveni ateizam i scijentizam i teistički odgovor. Znanost i religija kod znanstvenika
12. KOLOKVIJ
13. Čuda - znanost, filozofija i religija
14. Znanost i mistika
15. Etički i društveni značaj znanosti i religije
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvodno predavanje: objašnjenje studentskih obaveza, podjela seminarskih zaduženja, upute o načinu rada
2. Dometi znanosti, verifikacija i falsifikacija
3. Filozofijski korijeni prirodnih znanosti
4. Modeli odnosa znanosti i religije
5. Krivotvorine iz povijesti znanosti – slučaj Galilei
6. Antropijsko načelo. Boškovićeva metafizika-fizika i suvremena znanost
7. KOLOKVIJ
8. Darwin, evolucija, religija
9. Dokazi za Božje postojanje
10. Bog i kaos
11. Vjera i razum
12. KOLOKVIJ
13. Iracionalnost vjere? Religioznost znanstvenika
14. Znanost i mistika
15. Sociobiologija, medicina, bioetika i etika odgovornosti