Detaljni izvedbeni plan

Akademska godina 2015. / 2016. Semestar Zimski
Studij Preddiplomski sveučilišni studij psihologije Godina
studija
1.

I. OSNOVNI PODACI O PREDMETU

Naziv predmeta BIOLOŠKA PSIHOLOGIJA I
Kratica predmeta PSIP1-2 Šifra predmeta 97849
Status predmeta Obvezni ECTS bodovi 5
Preduvjeti za upis predmeta Nema
Ukupno opterećenje predmeta
Vrsta nastave Ukupno sati
Predavanja 30
Seminari 15
Vježbe 15
Mjesto i vrijeme održavanja nastave HKS – prema objavljenom rasporedu

II. NASTAVNO OSOBLJE

Nositelj predmeta
Ime i prezime Jasminka Štefulj
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail jasminka.stefulj@unicath.hr Telefon +385 (1) 4680 228
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu
Suradnici na predmetu
Ime i prezime Maja Jazvinšćak Jembrek
Akademski stupanj Doktorica znanosti Zvanje Docent
Kontakt e-mail maja.jazvinscak.jembrek@unicath.hr Telefon +385 (1) 4571 268
Konzultacije Prema objavljenom rasporedu

III. DETALJNI PODACI O PREDMETU

Jezik na kojem se nastava održava Hrvatski
Opis
predmeta

Ciljevi predmeta: Upoznavanje s biološkim osnovama ponašanja, građom i funkcijom živčanog sustava, te načinom rada neuroznanstvenih laboratorija.

Sadržaj predmeta: Uvod u biologiju ponašanja; Građa i funkcija živčanog sustava; Neuron – osnovna strukturna i funkcionalna jedinica živčanog sustava; Temelji vanjske i unutarnje građe mozga čovjeka; Mehanizmi širenja živčanih impulsa; Membranski i akcijski potencijal; Sinapsa; Receptori i unutarstanična signalizacija; Neurotransmiteri; Razvoj i plastičnost mozga; Funkcionalna organizacija osjetnih sustava (vid, sluh, kožni i mišićni osjeti, njuh, okus); Kontrola boli; Motorički sustav; Piramidni i nepiramidni put; Istraživačke metode u biološkoj psihologiji; Upoznavanje s načinom rada neuroznanstvenih laboratorija.

Očekivani ishodi
učenja na razini
predmeta
Diskutirati i kritički prosuđivati biološke odrednice ponašanja; Prepoznati i imenovati strukture u mozgu čovjeka te opisati njihove funkcije; Razlikovati vrste stanica u mozgu, njihovu građu i funkciju; Objasniti mehanizme prijenosa živčanih impulsa uzduž i između neurona; Razlikovati ekscitacijske, inhibicijske i modulatorne učinke neurotransmitera; Predvidjeti djelovanje pojedinih psihoaktivnih tvari na sinaptički prijenos; Prikazati procese uključene u razvoj i plastičnost mozga; Raspraviti različite metode u biološkoj psihologiji, prepoznati njihove prednosti i nedostatke; Opisati funkcionalnu organizaciju osjetnih sustava; Opisati funkcionalnu organizaciju senzomotoričkog sustava.
Literatura
Obvezna
  • Pinel J. P. J. (2002). Biološka psihologija (4. izdanje). Jastrebarsko: Naklada Slap. (izabrani dijelovi udžbenika)
  • Judaš M. i Kostović I. (1997). Temelji neuroznanosti (2. izdanje na webu) (izabrani dijelovi udžbenika).
Dopunska
  • Kalat J.W. (2012). Biological Psychology (International ed., 11th revised ed.). Belmont, CA: Wadsworth Publishing Co. Inc.
  • Carlson N. R. (2012). Physiology of Behavior (11th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Kolb B., & Whishaw, I. Q. (2010). An Introduction to Brain and Behavior (International ed., 3rd ed.). New York, NY: Worth Publishers.
  • Kandel E. R., Schwartz J. H. & Jessell T. M. (Eds.) (2000). Principles of Neural Science (4th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Izvorni znanstveni radovi
Način ispitivanja i ocjenjivanja
Polaže seDa Isključivo kontinuirano praćenje nastaveNe Ulazi u prosjekDa
Preduvjeti za dobivanje
potpisa i polaganje
završnog ispita
  • Redovito pohađanje nastave (prisutnost na najmanje 70% nastave)
  • Stjecanje minimalno 35 bodova (od ukupno 100 bodova) tijekom nastave (kumulativno na dva kolokvija i na seminarskom izlaganju)
  • Uredno izvršene seminarske obveze (pripremljeno i izloženo seminarsko izlaganje)
  • Uredno izvršene obveze s vježbi (predani izvještaji)
Način polaganja ispita
  • Kontinuirano vrednovanje studentskog rada kroz nastavne aktivnosti (dva kolokvija i seminarsko izlaganje)
  • Završni pismeni ispit (minimum za prolaz na pismenom ispitu je 50% točne riješenosti)
Način ocjenjivanja

Način stjecanja bodova:

1. Nastavne aktivnosti – max. 70 bodova:

  • 1. kolokvij – max. 30 bodova
  • 2. kolokvij – max. 30 bodova
  • seminarski rad – max. 10 bodova

2. Završni ispit – max. 30 bodova (minimum za prolaz je 50% točne riješenosti)

Brojčana ljestvica ocjenjivanja studentskog rada:

  • izvrstan (5) – 90 do 100 bodova
  • vrlo dobar (4) – 80  89,9 bodova
  • dobar (3) – 65 do 79,9 bodova
  • dovoljan (2) – 50 do 64,9 bodova
  • nedovoljan (1) – 0 do 49,9 bodova
Detaljan prikaz ocjenjivanja unutar Europskoga sustava za prijenos bodova
VRSTA AKTIVNOSTI ECTS bodovi - koeficijent
opterećenja studenata
UDIO
OCJENE

(%)
Pohađanje nastave 1.5 0
Kolokvij-međuispit 1.05 30
Kolokvij-međuispit 1.05 30
Seminarski rad 0.35 10
Ukupno tijekom nastave 3.95 70
Završni ispit 1.05 30
UKUPNO BODOVA (nastava+zav.ispit) 5 100
Datumi kolokvija 8. i 14. termin nastave
Datumi ispitnih rokova Prema objavljenom rasporedu

IV. TJEDNI PLAN NASTAVE

Predavanja
Tjedan Tema
1. Uvod u kolegij; Biološka psihologija kao dio neuroznanosti
2. Evolucija, geni, iskustvo: promišljanja o biologiji ponašanja
3. Razvojno porijeklo i temeljna podjela živčanog sustava
4. Stanice u živčanom sustavu; Neuron kao temeljna funkcionalna jedinica
5. Glavne strukture mozga čovjeka – smještaj, građa i funkcija
6. Neuronska podražljivost i provodljivost; Mirujući, graduirani i akcijski potencijali
7. Prijenos signala između neurona - sinapse; Receptori i unutarstanična signalizacija
8. Neurotransmiteri; Principi djelovanja psihoaktivnih tvari
9. Istraživanja u biološkoj psihologiji: metode proučavanja živčanog sustava
10. Istraživanja u biološkoj psihologiji: metode proučavanja ponašanja
11. Prenatalni i postnatalni razvoj mozga; Neuroplastičnost
12. Načela organizacije osjetnih sustava; Slušni i vestibularni sustav
13. Vidni sustav: od oka do kore velikog mozga; Kortikalni mehanizmi vida
14. Somatosenzorni sustav; Kemijski osjeti; Selektivna pažnja
15. Senzomotorički sustav
Seminari
Tjedan Tema
1. Uvod u seminare
2. Izlaganja seminarskih tema
3.
4.
5. Izlaganja seminarskih tema
6. Izlaganja seminarskih tema
7. Izlaganja seminarskih tema
8. Kolokvij 1
9. Izlaganja seminarskih tema
10.
11.
12. Izlaganja seminarskih tema
13. Izlaganja seminarskih tema
14. Kolokvij 2
15. Izlaganja seminarskih tema
Vježbe
Tjedan Tema
1. Uvod u vježbe
2.
3. Disekcija mozga štakora (Institut Ruđer Bošković)
4. Stanična kultura neurona i neurocitološke tehnike (Institut Ruđer Bošković)
5. Prepoznavanje dijelova mozga čovjeka
6.
7. Neuroanatomija (računalne vježbe)
8. Kolokvij 1 - osvrt
9.
10. Neuropsihologijska testiranja (Psihologijski laboratorij, HKS)
11. Testovi ponašanja kod životinja (Institut Ruđer Bošković)
12. Aktualna istraživanja u području biološke psihologije (rad u grupama)
13. Vidni sustav (računalne vježbe)
14. Kolokvij 2 - osvrt
15.